Port-City relation, alternative desingns to masterplan from the Portuary Enterprise of Valparaíso
DOI:
https://doi.org/10.5354/0717-5051.2017.45175Keywords:
Valparaíso, port, maritory, urban designAbstract
The Port Enterprise of Valparaíso (EPV) iniciated in the years 2004, to pose the masterplan of portuary expansion for our coast. A plan that would close definitely the sea for the city; putting in danger the condition of Humanity World Patrimony. Alternative designs, pretend to balance and avoid conflicts betwen portuary expansion and public patrimonial space destination of the coastal border. This works objetive, is to put in discussion the alternative propositions to the Masterplan for the Port of Valparaíso, from EPV. To do, it discusses the analysis of three base concepts: the port-city relation; the "urban maritory", that considers the habitable relation between territory and sea; and the role of urban-maritime design in givin effect to both of them, protecting Valparaiso destiny. The proposal is constructed in base to physical models, to check the hipotesis of teorical design. The models are constructed applying "dimentional analysis and dinamic likeness", with laboratory exams, through a maritime platform, and waves canal; you verify, correct and adjust systematically the design, by prouf and error. The results are: The Park Port Aconcagua (2011); Sea Park Port Baron (2014) and Park Port Valparaíso (2017), in the recovery of Valparaíso maritime destiny.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista de Urbanismo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El envío y evaluación de material recibido por Revista de Urbanismo supone que los autores conocen y aceptan las siguientes condiciones:
• Los autores retienen los derechos de copia (copyright) y ceden a la revista el derecho de primera publicación del trabajo, bajo licencia Creative Commons Attribution License, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que hagan referencia al autor o autores del trabajo y a su publicación en esta revista. Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
• Los autores son libres de realizar otros acuerdos contractuales para la distrbución no exclusiva del artículo que publiquen en esta revista (como puede ser incluirlo en una colección institucional o publicarlo en un libro), siempre que indiquen claramente la publicación original del trabajo en esta revista.
• Los autores liberan expresamente al Departamento de Urbanismo de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Chile, de cualquier responsabilidad por cualquier infracción legal, contractual o reglamentaria, que eventualmente cometa o hubiere cometido en relación a la obra, obligándose a repararle a la institución todo daño resultante de la infracción de los derechos mencionados con anterioridad. Se permite y anima a los autores a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) en forma de “working paper” o “preprint” de forma previa y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.