The "road capacity" of the chilean master plan is it good enough for shaping a sustainable built environment?
DOI:
https://doi.org/10.5354/0717-5051.2000.12310Keywords:
Transport System in Santiago, Chile, traffic forecasting, sustainability, public space.Abstract
The "road capacity" of the Chilean Master Plan is a tool developed to measure the capacity of streets in terms of supporting the size of vehicle flow. This tool considers topics such as land use, population density and street width. The purpose of this technique is to incorporate it to the Master Plan, as a town planning instrument, so as to cope with traffic forecasting and congestion. However, the technique does not embrace any sustainability concept, this is due to a disregard of any district ´s social or environmental needs. Therefore a sustainable urban development would doubtfully be reached. It is argued that some other approaches are required for shaping a sustainable built environment in which it is understood that the streets are a public space for people rather than a platform for moving vehicles only. This means, to promote accessibility as well as mobility. In this paper the author reviews borrowed concepts such as "carrying capacity" and "environmental capacity" from bioregionalist and ecological disciplines using a case study in outskirts of Santiago´s metro area.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El envío y evaluación de material recibido por Revista de Urbanismo supone que los autores conocen y aceptan las siguientes condiciones:
• Los autores retienen los derechos de copia (copyright) y ceden a la revista el derecho de primera publicación del trabajo, bajo licencia Creative Commons Attribution License, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que hagan referencia al autor o autores del trabajo y a su publicación en esta revista. Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
• Los autores son libres de realizar otros acuerdos contractuales para la distrbución no exclusiva del artículo que publiquen en esta revista (como puede ser incluirlo en una colección institucional o publicarlo en un libro), siempre que indiquen claramente la publicación original del trabajo en esta revista.
• Los autores liberan expresamente al Departamento de Urbanismo de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Chile, de cualquier responsabilidad por cualquier infracción legal, contractual o reglamentaria, que eventualmente cometa o hubiere cometido en relación a la obra, obligándose a repararle a la institución todo daño resultante de la infracción de los derechos mencionados con anterioridad. Se permite y anima a los autores a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) en forma de “working paper” o “preprint” de forma previa y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.