The water that escapes from the fist. On morality and authority: an analysis of Cara de pan, by Sara Mesa

Authors

Abstract

This paper starts from the notion of morality developed by Joan-Carles Mèlich to propose an interpretation of Sara Mesa’s novel Cara de pan as a novel that tries to break with the functional logic of morality. Mesa's work exposes a series of questions that point to the problematization of certain moral and social codes, challenging the official discourses according to which the world is what it is, and is the best of all possible. Mèlich's approach is based on the idea that we are born into a world that is already codified, ordered and (pre)established by morality and its frameworks. However, morality is not ahistorical; it is a construction elaborated to structure and give meaning to the world and, as such, it varies according to the hegemonic system. Mèlich's contributions, which I will relate to certain concepts of Foucault, Butler or Esposito, allow me to break down the configuration of morality and, with it, some of its categories and mechanisms.

Keywords:

Sara Mesa, Cara de pan, Morality, Authority, Power

References

Althusser, Louis. “Ideología y Aparatos Ideológicos de Estado”. Ideología: un mapa de la cuestión. Comp. Slavoj Žižek. Buenos Aires: FCE, 2003. 115-55.

Avilés Diz, Jorge. “Espacio diegético y subjetividad en Cara de pan”. Narrar lo invisible: aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa. Eds. César Ferreira y Jorgé Avilés. Valencia: Albatros, 2020. 177-97.

Ayete Gil, Maria. “La propuesta estética de Sara Mesa. Los inicios: ‘El trepanador de cerebros’ o la semilla de lo que vendrá”. Narrar lo invisible: aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa. Eds. César Ferreira y Jorge Avilés. Valencia: Albatros, 2020. 75-104.

_____. “Contra la novela dominante: la construcción de un discurso crítico en Cuatro por cuatro (2012), de Sara Mesa”. Literatura y política: políticas de la literatura. Coord. Claudio Moyano Arellano et al. Valladolid: Ediciones Universidad de Valladolid, 2020. 31-45.

Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2000.

Butler, Judith. Marcos de guerra: las vidas lloradas. México D. F.: Paidós, 2010.

Davis, Lennard J. “Introduction: Normality, Power, and Culture”. The Disability Studies Reader. Ed. Lennard J. Davis. Nueva York: Routledge, 2013. 1-14.

Encinar, Ángeles. “Dominio, sumisión y dependencia: motivos recurrentes en las obras de Pilar Adón y Sara Mesa”. Ínsula 835-836 (2016): 19-22.

Esposito, roberto. Inmunitas: protección y negación de la vida. Buenos Aires: Amorrortu, 2005.

Ferreira, César, y Jorge Avilés. Entrevista. Narrar lo invisible: aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa. Eds. César Ferreira y Jorge Avilés. Valencia: Albatros, 2020. 223-33.

Forest, Philippe. “Ego-literatura, autoficción, heterografía”. La autoficción: reflexiones teóricas. Comp. Ana Casas. Madrid: Arco-Libros, 2012. 211-36.

Foucault, Michel. El cuerpo utópico: las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión, 2010.

_____. “La prisión vista por un filósofo francés”. El poder, una bestia magnífica: sobre el poder, la prisión y la vida. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012. 195-202.

_____. Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Madrid: Biblioteca Nueva, 2012.

Gopegui, Belén. Un pistoletazo en medio de un concierto: acerca de escribir de política en una novela. Madrid: Editorial Complutense, 2009.

Leone, Maryanne l. “Reframing Disability through an Ecocritical Perspective in Sara Mesa’s Cara de pan”. Journal of Gender and Sexuality Studies / Revista de Estudios de Género y Sexualidades 45.1 (2019): 161-84.

Mbembe, Achille. “Necropolítica”. Necropolítica. Santa Cruz de Tenerife: Melusina, 2011. 18-75.

Mèlich, Joan-Carles. “Disonancias. (Sobre ética y literatura)”. Ars Brevis: Anuario de la Cátedra Ramon Llull Blanquerna 17 (2011): 97-115.

_____. Lógica de la crueldad. Barcelona: Herder, 2014.

Mesa, Sara. Un amor. Barcelona: Anagrama., 2020.

_____. Cara de pan. Barcelona: Anagrama, 2018.

_____. Cicatriz. Barcelona: Anagrama, 2015.

_____. Cuatro por cuatro. Barcelona: Anagrama, 2012.

_____. Un incendio invisible. 2011. Barcelona: Anagrama, 2017.

_____. El trepanador de cerebros. Zaragoza: Tropo Editores, 2010.

Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible: estética y política. Santiago: LOM Ediciones, 2009.

Sanz, Marta. Éramos mujeres jóvenes: una educación sentimental de la transición española. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, 2016.

ŽiŽek, Slavoj. Sobre la violencia: seis reflexiones marginales. Barcelona: Austral, 2013.