Organizational Culture is widely recognized as one of the fundamental elements for the successful implementation of Total Quality Management, which is not always easy to harmonize. Therefore, it is necessary to promote the development and commitment of workers towards quality and productivity. The purpose of this work is to analyze the correlation between Organizational Culture and the implementation of Total Quality Management practices through an empirical study in small and medium-sized companies in the clothing industry in the state of Tlaxcala,
Mexico. The study is quantitative and cross-sectional through the application of the Competence Values Framework to assess Organizational Culture and the model of the European Foundation for Quality Management to examine Total Quality Management. The information was obtained through a survey addressed to executives of the participating companies, and the data analyzed through descriptive statistics, Pearson’s correlation, and simple regression analysis. The findings support a positive correlation between Organizational Culture and the implementation of Total Quality Management practices. The limitations of this study are its sectoral nature and the fact that it is restricted to a specific territory.
Ababaneh, R.I. (2010). The role of organizational culture on practising quality improvement in Jordanian public hospitals. Leadership in Health Services, 23(3), 244-259. https://doi.org/10.1108/17511871011061064
Alonso, J. (2006). Soberanía nacional y neoliberalismo en México: El nuevo sector manufacturero en Tlaxcala. Revista de Problemas de Desarrollo, 37(145), 81-103. http://dx.doi.or/10.22201/iiec.20078951 e.2006.145.7616
Alotaibi, F. A., Yusoff, Z. R. A., & Islam, R. B. (2013). The meadiating effect of quality culture on the relationship between total quality management practices and competitiveness. World Applied Sciences Journal, 23(5), 670-678. https://doi.org/ 10.5829/idosi.wasj.2013.23.05.13044
Antony, J. Leung, K., Knowles, G., & Gosh, S. (2002). Critical sucess factors of TQM implementation in Hong Kong industries. International Journal of Quality & Realiability Management, 19(5), 551-566. https://doi.org/10.1108/02656710210427520
Arciniega, R.S. (2011). Hacia la caracterización de culturas organizacionales. Debates en Sociología, 36, 5-25.
Ashraf, H.A., Ishaq, M.I., & Khan, M.M. (2021). EFQM enablers and business performance relationship: Examining mediating role of organizational learning culture in Pakistani textile sector. Research Journal of Textile and Apparel, 25(4), 431-443. https://doi.org/10.1108/RJTA-01-2021-0004
Bassil, A., & Romero, J. (2010). La industria del vestido en Puebla-Tlaxcala. CANAIVE.
Calvo-Mora, A., Picón, A., Ruiz, C., & Cauzo, L. (2014). Las relaciones entre los factores TQM suaves y duros y los resultados comerciales clave. Revista Internacional de Gestión de Operaciones y Producción, 1(10), 14-23.
Cameron, K., & Quinn, R. (2011). Diagnosing and changing organizational culture. Jossey-Bass.
Cantú, H. (1999). La calidad total: ¿Factor clave en los resultados de negocios en México?. Transferencia, 12(48). https://www.mty.itesm.mx/die/ddre/transferencia/Transferencia48/eli-01.htm
Cruz, S. (2001). Relación entre el enfoque de gestión de la calidad y el desempeño organizativo: Una aproximación desde la perspectiva basada en los recursos. (tesis de doctorado, Universidad de Valencia, Valencia, España). http://hdl.handle.net/10803/9663
Cújar A.C., Ramos C.D., Hernández, H., & López J.M. (2013). Cultura organizacional: Evolución en la medición. Estudios Gerenciales, 29(128), 350-355.
Demuner, M.R. (2009). Resultados ISO en PYMES de la cadena de proveduría de la industria automotríz: Estudio cualitativo. Gestión y Estrategia, 37-51.
Díaz, L.L.R, García, E.I.C., & Guillen, K.A.M (2015). El impacto de la cultura organizacional en el desempeño laboral: El caso de panificadora mexicana S.A de C.V. Revista Raites, 1(1), 10-30.
Díaz, J.F., Ojeda, M.M., & Valderrábano, D.E. (2016). Metodología de muestreo de poblaciones finitas. Imaginarial Editores.
Díaz, O., & Gutiérrez, E. (2014). La industria de la confección en tres localidades, producción a la mexicana. Compendium, 17(32), 5-26.
Eniola, A.A., Olorunleke, G.K., Akintimehin, O.O., Ojeka, J.D., & Oyetunji, B. (2019). The impact of organizational culture on total quality management in SMEs in Nigeria. Heliyon, 5(8), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02293
Espinosa, E., & Pérez, R. (1994). Calidad total: Una alternativa de organización del trabajo en México. Gestión y Estrategia, 5, 46-53.
Estela, C., & Ornelas, C. (2008). La administración de la calidad en las empresas pequeñas. Universidad Autónoma de Aguascalientes.
European Foundation for Quality Management. (2020). Modelo EFQM. EFQM.
Fonseca, L. (2021). The EFQM 2020 model. A teorical and critical review. Total Quality Management and Business Excellence. 1-28. https://doi.org/10.1080/14783363.2021.1915121
Furnham, A., & Gunter, B. (1993). Corporate assessment: Auditing a company´s personality. Routledge.
Gallardo, A., Camargo, M.I., & Magallón, M.T. (1998). Cultura organizacional: Hacia un nuevo enfoque de la misión del administrador. Gestión y Estrategia, 7(14), 94-101.
García, M.L.S, Adame, M.E.C., & Sánchez, B.T. (2017). Calidad para la competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas, de la Ciudad de México. Revista Venezolana de Gerencia, 22(80), 551-575.
García, J.Á., Rama, M.D.L.C.D.R., & Alonso, M.V. (2014). Los efectos de las prácticas de gestión de la calidad en los resultados clave: Muestra de cuestionarios para el sector del alojamiento turístico en España. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 16(52), 351-373. https://doi.org/ 10.7819/rbgn.v16i52.1614
Giménez, J.A., Jiménez, D., & Martínez, M. (2014). La gestión de la calidad: Importancia de la cultura organizativa para el dearrollo de variables intangibles. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 23(3), 115-126. https://doi.org/10.1016/j.redee.2014.02.002
Gómez, A., & Palací, F. (2003). El constructo orientación a la calidad total y su medida: El cuestionario OCT. Psicothema, 15(3). 433-439.
Gómez, J., Martínez, M., & Martínez, A.R. (2017). EFQM excellence model and TQM: An empirical comparison. Total Quality Management, 28(1), 88-103. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1050167
Gorondutse, A.H., Ali, G.A., & Hilman, H. (2021). Developing rightly culture on TQM-evidence from SMEs in the context of emerging economy. RAUSP Management Journal, 56(4), 465-481. https://doi.org/10.1108/RAUSP-11-2020-0264
Guillén, I., & Aduna, A.P. (2008). La influencia de la cultura y del estilo de gestión sobre el clima organizacional: Estudio de caso de la mediana empresa en la delegación Iztapalapa. Estudios Gerenciales, 24(106): 47-64. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70031-7
Gutiérrez, L.G., Torres, J.T., & Morales, V. J. (2010). Un estudio empirico del impacto de las iniciativas actuales de gestión de la calidad sobre innovación y flexibilidad organizativa. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 39(148), 677-709. https://doi.org/10.1080/02102412.2010.10779694
Gutiérrez, S., & Rubio, M. (2009). Relación entre gestión de la calidad total y dirección de recursos humanos en la PYME: La necesidad de un cambio de cultura. Revista Internacional de la Pequeña y Mediana Empresa, 1(2),1-22.
Habtoor, N. (2016). Influence of human factors on organisational performance: Quality improvement practices as a mediator variable. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(4), 460-484. https://doi.org/10.1108/IJPPM-02-2014-0016
Hernández, J.D. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: Definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 35(5), 587-601.
Hernández, G., & Hernández, Y. (2010). Análisis de la problemática de las PYMES de la confección en México: Desde un enfoque de sistemas. Revista CiBIyT, V(12), 27-34.
Hilman, H., Ali, G.A., & Gorondutse, A.H. (2020). The relationship between TQM and SMEs’ performance: The mediating role of organizational culture. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(1), 61-84. https://doi.org/10.1108/IJPPM-02-2019-0059
Hurtado, R., Rodríguez, W. Fuentes, H., & Galleguillos, C. (2009). Impacto en los beneficios de la implantación de las normas de calidad ISO 9000 en las empresas. Revista de la Facultad de Ingeniería, 23, 17-26.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018, 8 de octubre). [INEGI]. Esperanza de vida de los negocios. México: INEGI. https://www-inegi.org.mx/temas/evnm/
Jancikova, A., & Brychta, K. (2009). TQM and organizational culture as significant factors in ensuring competitiva advantage: A theoretical perspective. Economics & Sociology, 2(1), 80-95.
Joseph, N., Rajendran, C., & Kamalanabhan, T.J. (2010). An instrument for measuring total quality management implementation in manufacturing-based business units in India. International Journal of Production Research, 37(10), 2201-2215. https:// doi.org/10.1080/002075499190725
Kanji, G.K., & Tambi, A.M. (1998). Total quality management and education in Malasia. Total Quality Management, 9(4/5), 130-132. htttps://doi.org/10.1080/0954412988749
Krumwiede, D.W., & Lavelle, J.P. (2000). The effect of the top manager personality on a TQM enviroment. Engineering Management Journal, 12(2), 9-14. https:// doi.org/10.1080/10429247.2000.1145069
Kujala, J., & Ullrank, P. (2004). Total quality management as a cultural phenomenon. Quality Management Journal, 11(4), 43-55. https://doi.org/10.1080/10686967.2004.11919132
Landa, M.R., & Ramírez, M.Y. (2018). Diseño de un cuestionario de satisfacción de estudiantes para un curso de un nivel profesional bajo el modelo de aprendizaje invertido. Revista Páginas de Educación, 11(2), 153-175. https://doi.org/10.2225/pe.v11i2.1632
Malhotra, N. K. (2008). Investigación de mercados. Pearson Educación.
Martínez, B. (2008). Hablamemos de calidad. ¿Qué es el modelo EFQM (European Fundation for Quality Management). Anales de Pediatria Continuada, 6(5), 313-318. https://doi.org/10.1016/S1696-2818(08)74887-X
Morales, I. (2011). Las Pymes en México, entre la creación fallida y la destrucción creadora. Economía Informa, (366), 39-48.
Ngambi, M.T., & Nkemkiafu, A.G. (2015). The impact of total quality management on firm´s organizational performance. American Journal of Management, 15(4), 69-85.
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232.
Panuwatwanich, K., & Nguyen, T. (2017). Influence of organizational culture on total quality management implantation and firm performance: Evidence from the vietnamese construction industry. Management and Production Engineering Review, 8(1), 5-15. https://doi.org/10.1515./mper-2017-0001
Parra, C., Villa, V., & Restrepo, J.W. (2009). Gestión de la calidad con el modelo EFQM en 10 PyMEs metalmecánicas de Medellín, Revista EIA, (11), 9-19.
Patyal, V.S., & Koilakuntla, M. (2018). Impact of organizational culture on quality management practices: An empirical investigation. Benchmarking: An International Journal, 25(5), 1406-1428. https://doi.org/10.1108/BIJ-12-2016-0191
Patyal, V.S., Ambekar, S., & Prakash, A. (2019). Organizational culture and total quality management practices in Indian construction industry. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(5), 895-913. https://doi.org/10.1108/IJPPM-10-2018-0368
Pérez, C. (2008). Técnicas de análisis multivariante de datos. Pearson Educacion S.A.
Perianez-Cristobal, R., Calvo-Mora, A., Rey-Moreno, M., & Suárez, E. (2021), “Organisational profiles: key factors and results from the EFQM model perspective”, Total Quality Management and Business Excellence, 32(15-16), 1850-1873. https://doi.org/10.1080/14783363.2020.1787144.
Pino, R.M. (2008). La relación entre el sector industrial y el tamaño de la empresa con las prácticas de la calidad total y el desempeño organizacional. (tesis de doctorado, Pontifica Universidad Católica del Perú, Perú).
Prajogo, D.I., & McDermott, C.M. (2005). The relationship between total quality management practices and organizational culture. International Journal of Operations & Production Management, 25(11), 1101-1122. https://doi.org/10.1108/01443570510626916
Rad, A.M.M. (2006). The impact of organizational culture on the successful implementation of total quality management. The TQM Magazine, 18(6), 606-625. https://doi.org/10.1108/09544780610707101
Ramos, P.J.M., Fierro, J.O.O., & Cisneros, H.C.E. (2013). Relación entre la cultura organizacional y el desempeño de la organización: Un estudio de empresas maquiladoras de la ciudad de Chihuahua. Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Infórmatica, 2(3), 77-100.
Rivera, F. (2018). Influencia del modelo europeo de excelencia en la cultura de la organización. Journal of Healthcare Quality Research. 33(4), 193-198. https://doi.org/10.1016/j.jhqr.2018.03.004
Robbins, S.P., & Judge, T.A. (2009). Comportamiento Organizacional. Pearson Educación.
Roldán, J.L., Leal-Rodríguez, A.L., & Leal, A.G. (2012). The influence of organizational culture on the total quality management programmed performance. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 18(3), 183-189. htpps://doi.org/10.1016/j.iedee.2012.005
Salkind, N.J. (2006). Encyclopedia of measurment and statistic. SAGE Publications.
Sánchez, A. (2007). Globalización e industria de la confección. Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Sarache, C., Castrillón O.D., & Giraldo, J.A. (2011). Prioridades competitivas para la industria de la confección. Cuadernos de Administración, 24(43), 89-110.
Sayyad, N. (2017). The relationship between total quality management practices and their effects on firm´s performance in Palestine. Business & Entrepreneurship Journal, 6(2), 35-51.
Schein, E.H. (2004). Organizational culture and leadership (Thirds ed.). John Wiley & Sons.
Secretaria de Desarrollo Económico (2021). Directorio industrial del estado de Tlaxcala. SEDECO.
Sihotang, R., & Zebedeus, Z. (2013). Relationships between total quality management practices, organizational culture and teachers performance: Study from seventh day adventist high schools in west Indonesia. International Research Journal of Business Studies, 6(2), 105-119.
Soria, R. (2008). Emprendedurismo, cultura, clima y comunicación organizacional y su aplicación a la pequeña y mediana empresa en la zona metropolitana de Guadalajara. EUMEDNET. https://www.eumed.net/libros-gratis/2008c/432/index.htm
Sternad, D., Krenn, M., & Schmid, S. (2017). Business excellence for SMEs: Motives, obstacles, and size-related adaptations. Total Quality Management & Business Excellence, 30(1/2), 151-168. https://doi.org/10.1080/14783363.2017.1300054
Taboada, E.L. (2000). El reto competitivo de las empresas nacionales del sector textil-vestido. Revista Análisis Económico, XV(32), 173-191.
Valmohammadi, C., & Roshanzamir, S. (2014). The guidelines of improvement: Relations among organizational culture, TQM and performance. International Journal of Production Economics, 164, 167-173. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.12.0228
Vivanco, J.S., & Franco, R. (2012). Los tipos de cultura organizacional y el rendimiento de las pymes en Aguascalientes. Ponencia presentada en XVII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Infórmatica. http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xvii/docs/C28.pdf
Walsh, A., Hughes, H., & Maddox, D.P. (2002). Total quality management continuos improvement: Is the phylosophy a reality? Journal of European Industrial Training, 26(6), 299-307. https://doi.org/10.1108/03090590210431274
Warrick, D.D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Bussiness Horizons, 60(3), 395-404. http://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.01.011
Warrick, D., Milliman, J. F., & Ferguson, J. (2016). Building high performance cultures. Organizational Dynamics, 45(1), 64-70. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2015.12.008
Willar, D., Trigunarsyah, B., & Coffey, V. (2016). Organisational culture and quality management system implementation in Indonesia construction companies. Engineering, Construction and Architectural Management, 23(2), 114-133. https://doi.org/10.1108/ECAM-02-2015-0026
Zapletalová, Š. (2022).The business excellence models and business strategy. Total Quality Management & Business Strategy, 1-17. https://doi.org/10.1080/14783363.2022.2033615